starten met ondernemen

Je kijkt de verkeerde kant op

Ik spreek zoveel vrouwen die tijdens een gesprek over hun business zeggen:
“maar misschien weet ik wel helemaal niet genoeg om potentiële klanten te kunnen helpen.”

Zonde. En het komt omdat je de verkeerde kant op kijkt.

Vaak komt de behoefte om te starten met ondernemen uit:

1) meer vrijheid
2) een omslag die je zelf hebt gemaakt:

Je maakte onbewust allerlei ‘fouten’ en hebt nu de oplossing om een fijner resultaat te behalen. In welke vorm dan ook.
Kan gaan over mentale, fysieke of strategische omslag momenten.

Wat dat betreft maak je dus een reis door
(ik wilde bijna ‘journey’ zeggen, maar dat gaat me toch echt te ver :p).

Je expertise level op dat gebied groeit.
Maar jij wordt geïnspireerd door mensen die al 10 stappen verder zijn dan jij.
Dat zijn de mensen waar je naar kijkt. En jezelf mee vergelijkt. En in all honesty:

Misschien weet je inderdaad nog niet zoveel over dat onderwerp als zij.

Of misschien weet je wel net zoveel, alleen loop jij nog ‘achter’ op andere gebieden: ervaring opdoen, ondernemerschap,
je boodschap duidelijk overbrengen, ‘out there’ gaan.

Dan is jouw expert status dus nog wat lager.

Helemaal prima.. want is je doelgroep niet. Jouw doelgroep is de groep mensen waar jij weer stappen op voorloopt.
Kijk anders even naar de expertise funnel onderaan deze mail.

Kijk naar de groep achter jou. Wat willen zij graag weten? En waar kan jij hen bij helpen?

En vergeet ook niet: de mensen die jou inspireren zijn vaak al 3 stappen te ver voor jouw doelgroep.
Dan is het gat te groot. En is het dus echt jouw doelgroep, niet die van jouw inspirators.

Bijvoorbeeld: Jij hebt de omslag gemaakt naar een meer vitale levensstijl.
Je hebt bergen nieuwe energie en denkt: Yooo dit moeten meer mensen weten!
Dus je wil hen erbij gaan helpen.

In de meantime doe je inspiratie op bij goeroe’s op het gebied van plantaardig eten, maximaal je slaap benutten,
en bij grote influencers in Nederland.

Waardoor jij denkt: shit, ik ben nog niet zo ver als zij.
Ben ik dan wel ver genoeg om iemand te kunnen/ mogen helpen?

Yep. Want de doelgroep die achter jou staat, moet nog beginnen.
Die zijn per se geïnteresseerd in alle details rondom vitamine K.
Of bijzondere sapjes met 12 soorten poeders erin.
Of slapen met een sticker op je mond zodat je ook ‘s nachts door je neus ademt (yep, dit is een ding)..

Dat gaat hen juist weer veel te ver. Zij willen gewoon wat gezonder en energieker.
Dus als ze dat soort dingen zien denken ze: “Yooo, als ik DAT allemaal moet doen… I give up”

Juist omdat jij minder ver van hen afstaat, kan je hen goed helpen.
Dat betekent niet dat je een underdog bent.

Maar juist dat je je niet meer laat saboteren door dat ‘ik ben niet goed genoeg’ gevoel.
Vervolgens groei jij, en je bedrijf groeit met je mee. Zo ook je doelgroep.

Dus als je door blijft leren & ontwikkelen én aan je ondernemers-skills werkt,
schuif je vanzelf meer naar rechts in de expert-funnel (foto bovenaan).

Let op: Je hoeft niet het pad van jouw inspirators te volgen.
Alsjeblieft niet zeg. Expand je expertise en volg je eigen pad.

Dat is het aller belangrijkst: Stappen nemen die bij jou passen.
Waar jij knetter blij van wordt.

Een bedrijf moet energetisch gezien kloppen.
Het mag echt authentiek zijn en jij mag er heel blij van worden.
Dat is de key tot duurzaam succes.

Dat is dan ook 1 van de onderdelen waar ik met mijn groep badasses in het badass business traject naar kijk.

We trappen daarin af met een Human Design Reading.
Heel chill, heb je gelijk een strategie voor hoe jij die doelgroep het beste aanspreekt.

En naast dat we naar strategie en mindset kijken, let ik ook heel erg goed op HOE jij de dingen zegt.

Ik let op wanneer ik aan ga van jou (als je iets zegt vanuit je gevoel)
en wanneer ik dat niet heb (vaak wanneer je iets zegt dat ‘zo hoort’, vanuit je brein).

Op die manier pikken we de acties er tussenuit die de grootste kans van slagen hebben.
Nice, toch?

Denk jij weleens: weet ik wel genoeg om te kunnen starten?!

Plan een Next Step Brainstorm met me in. Ik stel je kritische vragen en kijk eerlijk met je mee.
Ik doe niet aan meepraten, daar heb je vriendinnen voor. Samen maken we een actieplan.

Weet je inderdaad nog net niet genoeg? Dan zorgen we ervoor dat je met kleine concrete acties een level-up gaat.
Weet je wel genoeg? Dan weet jij wat je eerste beste next step is om klanten te helpen.